Arts Universe and Philology

Arts Universe and Philology
The blog "Art, Universe, and Philology" is an online platform dedicated to the promotion and exploration of art, science, and philology. Its owner, Konstantinos Vakouftsis, shares his thoughts, analyses, and passion for culture, the universe, and literature with his readers.

Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2014

Νέα τρισδιάστατη αναπαράσταση της Αμφίπολης: Σύγκριση με Παρθενώνα, Γκίζα, Ταζ Μαχάλ. Stunning 3D Animation Takes You Inside the Amphipolis Tomb!

With all the hype surrounding the excavations currently under way at ancient Amphipolis, a group of graphic designers have created a 3D video which transports viewers to the tomb itself, giving them some indication of what the Kastra hill looks like from within. The designers have carefully digitized official photos released by the Ministry of Culture over the last few months. Their video offers a virtual tour, taking viewers from the outside of the monument up to the wall of the third chamber. With keyboard arrows, viewers can virtually wander around the Kasta hill – just as archaeologists do in reality. You can watch the 3D animation here.

Η ομάδα «Ancient Greece 3D» δημιούργησε το τριών λεπτών βίντεο, στο οποίο σε αργή κίνηση παρουσιάζεται ο τάφος, αρχής γενομένης από τις Σφίγγες και μετά στο εσωτερικό του, με τις Καρυάτιδες, το μοναδικής τέχνης ψηφιδωτό, καλύπτοντας από γωνιά σε γωνιά όλο το μνημείο. Στη συνέχεια, «βγαίνει» από το σύμπλεγμα και γίνεται η πρώτη σύγκριση σε μέγεθος από όλες τις οπτικές γωνίες με τον Παρθενώνα, τη Μεγάλη Σφίγγα της Γκίζας και τέλος με το Ταζ Μαχάλ της Ινδίας. Η ομάδα «Ancient Greece 3D» αποτελείται από τους Αποστόλη Θεωνά και Παναγιώτη Σταματόπουλο, οι οποίοι δημιούργησαν το βίντεο και το «έντυσαν» μουσικά με το «Great Drama» του Cyril Nikitin. Στο σχόλιο που συνοδεύει το βίντεο προτρέπουν τους χρήστες να δουν «το εσωτερικό του τύμβου στην παρούσα φάση του, με τις σφίγγες, τις Καρυάτιδες και το εκπληκτικό ψηφιδωτό. Η ανασκαφή είναι σε εξέλιξη». «Ελπίζουμε να το απολαύσετε τόσο όσο εμείς. Μην ξεχάσετε να ανοίξετε τα ηχεία σας!», συμπληρώνει το δίδυμο.

Αντρέ Μπρετόν, Rano Raraku

Eric Citerne, Greece in the storm, peinture aérosol et acrylique sur toile, 195 x 130 cm, 11/2011. (Engène Delacroix, "La Grèce sur les ruines de Missolonghi").

Τι ωραίος που είναι ο κόσμος
Ελλάς ουδέποτε υπήρξε
No pasarán – Δεν θα περάσουνε
Το άλογό μου συντυχαίνει στον κρατήρα μέσα το ράμφισμά του
Άνθρωποι-πουλιά κολυμβητές καμπύλοι
Γυρνοβολούν οληώρα στο κεφάλι μου επειδή
Είμαι κι εγώ
Αυτός που είμαι εκεί
Κατά τα τρία τέταρτα χωμένος κάπου
Να κατευχαριστιέμαι με τους εθνολόγους
Μες στη φιλική νυχτιά του Νότου
Δεν θα περάσουνε – No pasarán
Ο κάμπος είναι απέραντος
Αυτοί που προελαύνουν είναι γελοίοι
Οι ψηλές εικόνες έχουν πλέον καταπέσει.

M.C. Escher, Doric Columns, 1945.

Μετάφραση: Γιώργος Κεντρωτής

André Breton, Rano Raraku

Eugène Delacroix, La Grèce sur les ruines de Missolonghi, 1826. Huile sur Toile, 209x147 cm.

Que c'est beau le monde
La Grèce n'a jamais existé
Ils ne passeront pas
Mon cheval trouve son picotin dans le cratère
Des hommes-oiseaux des nageurs courbes
Volètent autour de ma tête car
C'est moi aussi
Qui suis là
Aux trois quarts enlisé
Plaisantant les ethnologues
Dans l'amicale nuit du Sud
Ils ne passeront pas
La plaine est immense
Ceux qui s'avancent sont ridicules
Les hautes images sont tombées.

Albert Birkle, Crucifixion, 1921.

André Breton at l'Exposition Internationale du Surréalisme in 1947.

Ο Αντρέ Μπρετόν γεννήθηκε το 1896 στο Τενσερμπέ (Ορν) και πέθανε το 1966 στο Παρίσι. Σπούδασε στην Ιατρική Σχολή. Το 1919 ίδρυσε με τον Σουπό και τον Αραγκόν το περιοδικό "Litterature". Η ομάδα του περιοδικού ξεκίνησε την ντανταϊστική δραστηριότητα. Το 1922 ήρθε σε ρήξη με το κίνημα και το 1924 δημοσίευσε το "Μανιφέστο του υπερρεαλισμού". Ποιητής και δοκιμιογράφος, υπήρξε ο κυριότερος θεωρητικός του σουρεαλισμού και το έργο του επηρέασε στην επανεξέταση των θεμάτων της σύγχρονης τέχνης, λογοτεχνίας και αισθητικής.

Poppy, το λαϊκό ρομπότ. Opensource 3D printed “Poppy” humanoid enables experimentation in robot design

Φτιάχνεται εύκολα σε εκτυπωτή 3D ενώ τα λογισμικά για τον σχεδιασμό και τον προγραμματισμό του διατίθενται δωρεάν. Funded by the European Research Council (ERC), Poppy is a 3D printed open source humanoid designed by the Inria’s Flowers lab, a French research facility that creates computer and robotic models as tools for understanding developmental processes in humans. Inria Research Director Pierre-Yves Oudeyer (who developed Poppy as a tool for studying the science of learning and development) hopes that the open source and 3D printable aspects of the project will enable researchers to quickly print custom body parts and experiment with different robot morphologies in order to study their impact on behaviour and learning. Credit: Inria / Photo H. Raguet

Το πρώτο «λαϊκό», ανοιχτής πρόσβασης ρομπότ παρουσιάστηκε την Τρίτη, 28 Οκτωβρίου, από γάλλους ερευνητές. Πρόκειται για το Poppy, ένα «ανθρωποειδές» διαφορετικό από τα άλλα. Μπορεί να κατασκευαστεί εύκολα και γρήγορα με έναν τρισδιάστατο εκτυπωτή ενώ ο καθένας μπορεί να το σχεδιάσει και να προγραμματίσει τη συμπεριφορά του σύμφωνα με τις προτιμήσεις του αφού τα απαραίτητα λογισμικά διατίθενται δωρεάν στο Διαδίκτυο. 

Poppy's body is 3D printed and its behaviour determined with freely available software, meaning users can design body parts quickly and easily, and program their robot's behaviour themselves. Dr Oudeyer clarifies: “Both hardware and software are open source. There is not one single Poppy humanoid robot but as many as there are users. This makes it very attractive as it has grown from a purely technological tool to a real social platform”. Credit: Inria / Photo H. Raguet

Στόχος των δημιουργών του είναι, όπως τονίζουν στην επίσημη ιστοσελίδα της πλατφόρμας (www.poppy-project.org), να προσφέρουν ένα «προσιτό, εύκολα τροποποιήσιμο ανθρωποειδές ρομπότ για την επιστήμη, την εκπαίδευση, τις τέχνες και τους λάτρεις της τεχνολογίας».

Φτιάξτε το μόνοι σας

Poppy with bent thighs. Source:www.poppy-project.org.

Το σώμα του Poppy είναι σχεδιασμένο στα πρότυπα του ανθρώπινου σκελετού με τρόπο ο οποίος του προσφέρει ευκινησία και σταθερότητα στο περπάτημα. Ο κορμός και τα μέλη του μπορούν να κατασκευαστούν με τρισδιάστατη εκτύπωση ενώ τα εξαρτήματά του (κινητήρας, ηλεκτρονικός εξοπλισμός) κυκλοφορούν στο εμπόριο και μπορούν να αγοραστούν οπουδήποτε (οι δημιουργοί του εκτιμούν αυτή τη στιγμή το κόστος του στα 7.500 ευρώ - ποσό εξαιρετικά «λογικό» για ένα ανθρωποειδές ρομπότ αυτής της κλάσης - αλλά, όπως τονίζουν, ελπίζουν ότι γρήγορα η κοινότητα των χρηστών θα βρει τρόπους να αναπτύξει φθηνότερες λύσεις).

Τα λογισμικά που «ελέγχουν» την κίνηση και τις διάφορες συμπεριφορές του ρομπότ είναι διαθέσιμα δωρεάν από την πλατφόρμα. Αυτό σημαίνει ότι ο κάθε χρήστης μπορεί να σχεδιάσει μόνος του το ρομπότ του με τα χαρακτηριστικά που ο ίδιος επιθυμεί. «Τόσο το hardware όσο και το software είναι ανοιχτής πρόσβασης» δήλωσε σε δελτίο Τύπου ο Πιερ-Ιβ Ουντεγέ, επικεφαλής της ομάδας των δημιουργών του. «Δεν υπάρχει μόνο ένα ανθρωποειδές ρομπότ Poppy αλλά τόσα όσοι είναι και οι χρήστες. Αυτό το κάνει πολύ γοητευτικό, γιατί εξελίχθηκε από ένα καθαρά τεχνολογικό εργαλείο σε μια πραγματική κοινωνική πλατφόρμα». Το Poppy είναι επίσης συμβατό με την πλατφόρμα Arduino, γεγονός το οποίο του δίνει τη δυνατότητα να συνδεθεί με άλλες ηλεκτρονικές συσκευές, από έξυπνα ρούχα και φωτισμό ως αισθητήρες και μουσικά όργανα.

Στόχος τα σχολεία

Meet Poppy, the 3-D printed robot set to inspire innovation in classrooms. Dr Oudeyer, who is a Research Director at Inria, plans to extend use of this technology beyond research labs, to the educational sector in particular. Commenting on the Poppy initiative, EU Commissioner for Research, Innovation and Science Máire Geoghegan-Quinn said: "This is a great offshoot of an ERC project: a low-cost platform that could foster a more interactive and inspiring learning environment, allowing students to connect with research and design."

Το Poppy είναι δημιουργία ερευνητών από το Flowers Laboratory του Εθνικού Ινστιτούτου Έρευνας στην Πληροφορική και στον Αυτοματισμό (INRIA) της Γαλλίας. Στόχος του Flowers είναι η κατανόηση των αναπτυξιακών διαδικασιών στον άνθρωπο μέσα από τη δημιουργία υπολογιστικών και ρομποτικών μοντέλων και ο δρ Ουντεγέ, ο οποίος είναι επικεφαλής του, έχει λάβει χρηματοδότηση για τις σχετικές με τα «ανθρώπινα» ρομπότ έρευνές του από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας (ERC). Ο ερευνητής έχει ήδη πειραματιστεί με το ρομπότ στον τομέα της τέχνης - έχει ξεκινήσει σε συνεργασία με χορευτές και εικαστικούς το πρόγραμμα «Etres et numériques» στο πλαίσιο του οποίου διερευνά, μέσω του Poppy, τα συναισθήματα και την αντίληψη των εκφράσεων και των κινήσεων του σώματος. Απώτερη φιλοδοξία του όμως είναι η εκπαίδευση των μαθητών στα σχολεία.

«Η πρόοδος που έχει προσφέρει η τρισδιάστατη εκτύπωση έχει φέρει ήδη επανάσταση στο ντιζάιν και στη βιομηχανία»  εξήγησε. «Παρ' όλα αυτά ελάχιστες προσπάθειες έχουν γίνει προς την κατεύθυνση τού να διερευνηθούν τα οφέλη της εκτύπωσης 3D και της αλληλεπίδρασής της με την επιστήμη των ηλεκτρονικών υπολογιστών στα σχολεία. Με την πλατφόρμα Poppy προσφέρουμε τώρα στα σχολεία και στους δασκάλους ένα εργαλείο για να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα των μαθητών σε τομείς όπως η μηχανική, οι επιστήμες των ηλεκτρονικών υπολογιστών και η τρισδιάστατη εκτύπωση». Στις αρχές του Οκτωβρίου άλλωστε διοργανώθηκε και ένα εργαστήριο-hackathon στην Πόλη των Επιστημών (Cité des Sciences) στο Παρίσι με θέμα τον προγραμματισμό του ρομπότ.